Home

Οι Έλληνες καθολικοί ενώ μέχρι το 1990 ήταν γύρω στις 50.000, από το 1990, λόγω της εισόδου της Ελλάδος στην Ευρωπαϊκή Ένωση, λόγω της κατάρρευσης του κομουνισμού, και λόγω των ταραχών στη Μέση Ανατολή, το 2010 είχαν φθάσει περίπου τις 300.000. Τώρα εξ’ αιτίας της οικονομικής κρίσης και της ενεργείας έχουν ολιγοστέψει και είναι γύρω στις 250.000.  Πρόκειται για θρησκευτική και όχι εθνική μειονότητα. Τα ονόματα και τα επίθετα, τα έθιμα και οι παραδόσεις, ιδίως στα νησιά, είναι κοινά μεταξύ καθολικών και ορθοδόξων. Η συμβολή των ελλήνων καθολικών στη νεοελληνική λογοτεχνία και στην εκπαίδευση κατά τους τελευταίους αιώνες είναι σημαντική,.

Η παρουσία των αλλοδαπών καθολικών, που είναι πια μόνιμοι κάτοικοι της Ελλάδος. Πρόκειται κυρίως για γυναίκες, συζύγους ελλήνων που σπούδασαν ή εργάσθηκαν στο εξωτερικό, για συζύγους ελλήνων ναυτικών κλπ. Επίσης ο τουρισμός, καθώς και η ελεύθερη διακίνηση των πολιτών της Ενωμένης Ευρώπης είναι αιτία αυξήσεως της παρουσίας αλλοδαπών καθολικών λόγω των μικτών γάμων.

Εκτός από τους πιστούς αυτούς, που εντάσσονται πλήρως στην τοπική καθολική Εκκλησία, έντονη είναι και η «προσωρινή παρουσία» άλλων καθολικών, που βρίσκονται στη χώρα μας είτε ως οικονομικοί είτε ως πολιτικοί πρόσφυγες. (Η παραμονή τους στην Ελλάδα κυμαίνεται από μερικούς μήνες ως αρκετά χρόνια) :

-Οι πολωνοί, που προ ετών είχαν φθάσει τις 250.000, σήμερα είναι περίπου 40.000.

-Οι φιλιππινέζοι, (κυρίως φιλιππινέζες) περίπου 45.000 (από τους οποίους 15.000 στην περιοχή των Αθηνών). -Οι ιρακινοί, περίπου 14.000, κυρίως στην περιοχή των Αθηνών.

-Οι αλβανοί (αριθμός ακαθόριστος) σκορπισμένοι σε όλη τη χώρα ξεπερνούν τις 50.000.

-Οι ουκρανοί καθολικοί, καθώς και άλλοι από διάφορες χώρες τόσο της Ανατολικής Ευρώπης όσο και της εγγύς Ανατολής, αλλά και της Αφρικής.

 Έτσι ο αριθμός των καθολικών πιστών σήμερα στην Ελλάδα υπερβαίνει τις 250.000. Οι περισσότεροι καθολικοί βρίσκονται στην «μεγάλη Αθήνα», μια πόλη σχεδόν τεσσάρων εκατομμυρίων κατοίκων.

Σημαντική είναι η παρουσία της καθολικής Εκκλησίας στις Κυκλάδες, κυρίως στα νησιά Σύρο (8.000) και Τήνο (3.000). Καθολικοί επίσης υπάρχουν στην Κέρκυρα (2.500) στη Θεσσαλονίκη (2.000), στην Πάτρα, στην Καβάλα, στο Βόλο και σε άλλες πόλεις της ηπειρωτικής Ελλάδος, καθώς και σε αρκετά νησιά (Νάξος, Θήρα, Κρήτη, Ρόδος, Κως, Σάμος, Χίος, Κεφαλληνία, Ζάκυνθος κλπ.). Ένας καθολικός ναός στο Ναύπλιο και ένας άλλος στα Άσπρα Σπίτια Βοιωτίας (κοντά στο Αλουμίνιο της Ελλάδος) εξυπηρετούν πολύ τους καθολικούς τουρίστες που επισκέπτονται αντίστοιχα τις Μυκήνες και την Επίδαυρο (στην Πελοπόννησο) και τους Δελφούς (στη Βοιωτία). Η πλειονότητα των ελλήνων καθολικών ακολουθεί το ρωμαϊκό τυπικό στη θεία λατρεία. Οι καθολικοί του βυζαντινού τυπικού είναι γύρω στις 2.500, ενώ οι αρμένιοι καθολικοί μερικές εκατοντάδες.

Η αύξηση του καθολικού πληθυσμού βεβαίως είναι ευχάριστη για τους Καθολικούς αλλά τους δημιούργησε και προβλήματα. Το κυριότερο πρόβλημα, από ποιμαντικής πλευράς, για την Καθολική Εκκλησία στην Ελλάδα είναι η διασπορά των πιστών της σε όλη τη χώρα.  Υπάρχει έλλειψη χώρων λατρείας διότι η Καθολική Εκκλησία δεν έχει χώρους λατρείας σε όλες τις πόλεις της Ελλάδος. Και έχοντας πολλαπλασιαστεί οι πιστοί δεν επαρκούν οι ιερείς για την εξυπηρέτησή τους. Έτσι δημιουργούνται ποιμαντικές δυσκολίες για τη συγκέντρωση των παιδιών για την κατηχητική τους μόρφωση, των εφήβων, των νέων. Δυσκολίες για τη δημιουργία «χριστιανικής κοινότητας» με κέντρο τον ενοριακό ναό (εφόσον δεν υπάρχει). Η διασπορά αυτή, ακόμη και μέσα στις πόλεις, καθιστά πολύ δύσκολο το έργο των ιερέων και των μοναχών.